Spor Yaparken Doğru Nefes Almak Neden Önemlidir?

Kas 27, 2019 | Blog

Yaşamın kaynağı olan nefes hem daha sağlıklı bir yaşam sürmek hem daha sağlıklı bir bedene sahip olmak hem de egzersizlerin etkilerini maksimum seviyeye çıkarmak için çok önemlidir. Özellikle de spor yaparken doğru nefes egzersizlerini göz ardı etmemek vücudun ihtiyaç duyduğu oksijenin akciğerlere alınıp verilebilmesi, kas oluşumu sürecini sağlıklı kılmak adına oldukça belirleyicidir. Aynı zamanda antrenman sırasında kasları esnetme potansiyelini arttırır. Durumu şu şekilde özetlemek mümkündür; doğru nefes almak egzersiz sırasında kasların ihtiyaç duyduğu oksijeni sağlar.

Sakatlıklara Yol Açabilir

Spor yaparken doğru nefes almak neden önemlidir sorusunun ilk cevabı şudur; eğer egzersiz sırasında kaslar yeterince oksijen almazsa ihtiyacı olan enerjiyi fermantasyon yaparak sağlamaya çalışır. Bu durumda ise kaslar çabuk yorulacağından kişi de hemen yorulur ve potansiyelini kullanamaz. Üstelik yanlış nefes almak sakatlıklara da yol açabilir. Akciğerde mikro yırtıklara sebep olabileceği gibi ani kalp krizlerine kadar sebep olabilir.

Doğru Nefes Nasıl Alınır?

Antrenman sırasında en sık yapılan hataların başında doğru nefes almak bir yana nefesini tutmak gelmektedir. Kesinlikle nefes almayı unutmamak çok önemlidir. Derin, uzun ve sessiz bir biçimde nefes almalısınız. Eğer ağırlık çalışıyorsanız ağırlığı kaldırırken nefesi vermeli, indirirken almalısınız. Barfiks antrenmanında ise kendinizi yukarı çekerken nefes vermeli, indirirken ise nefes almalısınız. Tüm antrenmanlara uygulamak içinse bu basit formülü uygulayabilirsiniz; zorlandığınız noktada nefes verin, rahat olduğunuzda ise derin bir nefes alın. Karın boşluğu ve göğüs kafesi arasında kalan diyafram bölgesini havayla doldurduğunuzda, bu ciğerlerinizi tam anlamıyla kullanabileceğiniz anlamına gelir.
Kısa kısa nefes almaktan kaçınılmalıdır. Çünkü kısa kısa nefes almak karbondioksit zehirlenmelerine bile yol açabilir. Bunun yanı sıra ağızdan nefes almak yanlış değildir ancak burundan nefes almak daha sağlıklıdır. Özellikle de kardiyo ve HIIT egzersizleri sırasında burundan yavaş ve derin nefesler almalısınız. Bunun nedeni ise akciğer sıcak nefesi tercih etmesidir. Burundan nefes aldığınızda nefesiniz de ısınmış olur. Ancak yorulduğunuzu hissediyorsanız ağzınızdan nefes alabilirsiniz. Bu durum daha çok kendinizi nasıl rahat hissettiğinizle ilgilidir.