Uyku ve spor ilişkisi

tarafından | Eki 30, 2019 | Uncategorized

Hem beslenmenize hem de yaptığınız egzersizlere dikkat etmenize rağmen spordan gerekli verimi alamıyor musunuz? Tüm çabalarınıza rağmen istediğiniz gibi bir sonuç elde edemiyorsanız sebebi uyku düzeniniz olabilir. Çünkü vücudun dinlenmesi ve kendini yenileyebilmesi için kaliteli bir uykuya ihtiyacı vardır. O zaman uyku ve spor ilişkisi hakkında bilmeniz gerekenlerden bahsedelim.

Uyku neden önemlidir?

Uyku, sadece spor alanı için ya da spor yapan bireyler için değil aslında herkes için oldukça önemli bir konudur. Güne zinde başlamak, sağlıklı bir metabolizmaya sahip olmak ve hatta günlük işlerimizi bile dikkatli yürütebilmek için uyku düzenimize dikkat etmeliyiz. Özellikle spor yapan bireyler açısından vücudun uyku esnasında kendisini yenilemesi ve onarması yapılan spordan daha verimli bir sonuç elde etmelerini sağlar. Ayrıca kaliteli uyku; sakatlık riskini minimuma indirir, güne zinde başlamanızı sağlar, bağışıklık sisteminizi güçlendirir ve stresi azaltır.

Kaç saat uyunmalı?

Spor yapan bir bireyin günde en az 7 saat uyuması gerekir. Her ne kadar 5-6 saatlik bir uykunun yeterli geldiğini düşünenler olsa da vücudun toparlanma sürecinin sekteye uğramaması için daha fazla uyumaları ve bu konuya en az beslenmeleri kadar önem vermeleri gereklidir. Aksi takdirde gelişimlerinin yavaşlaması söz konusudur.

 Sporcular için uyku tavsiyeleri

  • Uyku sağlık açısından hassas konulardan biri olduğu için seçeceğiniz uyku ekipmanlarının da ortopedik, konforlu ve rahat olmasına dikkat edilmelidir. Ayrıca gün içerisinde yaklaşık 20-25 dakika uyku kaçamağı yapabilirsiniz,
  • Spor yaparken daha çabuk sonuç almak adına yüklendiğiniz proteinler uyku düzeninizi altüst edebilir. Dolayısıyla ihtiyacınızdan fazla protein tüketimi yapmamalısınız,
  • Bir an önce istediğiniz forma kavuşmak için vücudunuzu gereğinden fazla yormak sizi hem fiziksel açıdan hem de uyku açısından olumsuz etkileyecektir. Özelikle de spora yeni başlayan bireylerin aşırıya kaçmamaları tavsiye edilir. Aksi takdirde verimsiz bir uyku döngüsü içerisine girebilirler,
  • Egzersiz saatlerinizi mümkün olduğunca uyku saatinizden uzak bir dilimde yapmaya çalışın.
  • Gün içerisinde fazla uyumaktan çekinmeyin. Çünkü ertesi gün spora devam edebilmeniz için vücudunuzun kendisini onarması ve dinlenmesi gerekmektedir,
  • Karanlık ortamlarda uyumaya özen gösterin. Çünkü melatonin hormonu karanlık ortamda salgılanmaya başlar ve gelişim için oldukça önemlidir. Hatta mümkünse uyuduğunuz odada telefon ve bilgisayar gibi teknolojik aletleri bulundurmamaya özen göstermenizde fayda var,
  • Sağlıklı beslenmeli ve uykunuzu kaçıracak, gece midenizde soru yaratacak gıdaların tüketiminden kaçınmalısınız,
  • Son olarak uykuya dalmadan önce bir takım egzersizler yapmak, kaslarınızı kasıp-gevşetmek uyku kalitenizi arttıracaktır.