Sporcu beslenmesi nasıl olmalı?

tarafından | Eyl 25, 2019 | Uncategorized

Yürüyüş, yoga, ip atlama, bisiklet sürme, kuvvet antrenmanları ya da yüzme… Sporcu beslenmesi tür ayırt etmeksizin tüm dallarda alacağınız sonucu doğrudan etkiliyor. Sporla uğraşan herkesin ve yoğun fiziksel aktiviteleri hayat tarzı edinmiş kişilerin araştırdığı konuların başında ‘sporcu beslenmesi nasıl olmalıdır?’ sorusu gelmektedir. Çünkü yağ oranının düşük tutulması ya da kas kütlesinin korunması gibi birçok duruma etki eden sporcu beslenmesi oldukça önem arz etmektedir.

Sporcu beslenmesi performansı etkiliyor

Sporcu beslenmesinde asıl amaç; kişinin yaşına, cinsiyetine, beslenme alışkanlıklarına, enerji harcamasına ve fiziksel aktivitesine göre dengeli ve yeterli beslenmesini sağlamaktır. Sporcunun ihtiyaç duyduğu enerji ve besin öğeleri ile yeterli sıvı alımı sporcu beslenmesinin temelidir. Sporla ne sıklıkla ya da ne şekilde ilgileniyor olursanız olun sizin de spordan önce ve spordan sonra beslenmenizde dikkat etmeniz gereken şeyler bulunuyor. Dikkat etmediğiniz takdirde daha sağlıklı bir yaşam isterken sağlığınızdan olabilir, zayıflamak isterken yağ ve su kütlenizi arttırabilir hatta kas yapayım derken onları eritebilirsiniz.

Antrenman öncesi

‘Sporcu beslenmesi nasıl olmalıdır?’ sorusunda ilk aşama, spor öncesi beslenme sürecidir. Spor öncesinde, antrenman sırasında yüksek enerji ve performans sağlanması için karbonhidrat ağırlıklı besin tüketilmesi gerekir. Bu yüzden pilav, makarna, , tahıl ürünleri ve beraberinde meyve/sebze gibi karbonhidrat ihtiyacını karşılayabilecek besinlerin tüketimi önerilir. Aynı zamanda süt, yoğurt, et, yumurta gibi protein içeren gıdalardan da mutlaka yararlanılmalıdır. Çünkü sporcu beslenmesinin en kilit ihtiyacı bilindiği üzere proteindir.

Antrenman sonrası

Spordan sonra vücutta su ihtiyacı varsa su ihtiyacı giderilmelidir ancak fazla su tüketimi şişkinlik yaratıp gıda tüketimini engelleyebileceği için su miktarına dikkat edilmelidir. Akabinde yemek yeme ihtimaliniz varsa; et, tavuk, balık, yumurta gibi protein ağırlıklı besinler tercih etmek gerekir. Ayrıca antioksidan kaynağı olan yeşillikler de antrenman sonrası süreçte oldukça faydalıdır. Doymuş yağ ve asitli içeceklerin tüketiminden kaçınılmalı, patates kızartması ve hamburger gibi yiyeceklerden kesinlikle uzak durulmalıdır. İster antrenman öncesi olsun ister antrenman sonrası, özellikle de tuz ve şeker kullanımına her sporcunun dikkat etmesi gerekmekte ve mümkünse beslenme programlarından çıkarmaları gerekmektedir.